• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej

Krzysztof Koprowski
8 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.



Czy tramwaj powinien przejeżdżać przez kampus Politechniki ul. Siedlicką?

Wreszcie przedstawiono długo wyczekiwane wyniki analiz Mostów Katowice, które odpowiedzialne są za przygotowanie dokumentacji projektowej dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (wcześniej zwanej jako Nowa Politechniczna).

Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.

Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, proponuje się przeprowadzić tramwaj przez centrum dzielnicy po świeżo wybudowanych torowiskach do ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska.

Lokalizacja przystanków tramwajowych na odcinku Rakoczego - tunel tramwajowy. Lokalizacja przystanków tramwajowych na odcinku Rakoczego - tunel tramwajowy.
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni zobacz na mapie Gdańska. Dalej skierowany zostaje w ul. Wileńską, gdzie znajduje się kolejny przystanek w pobliżu Ronda Pana Cogito.

Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla zobacz na mapie Gdańska. Tunel pozwoli na pokonanie różnicy terenu oraz przy okazji wyciszy tramwaje. Na powierzchni ziemi będzie można na jego dachu urządzić tereny rekreacyjne dla mieszkańców.

Lokalizacja przystanku na wysokości zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed. Lokalizacja przystanku na wysokości zbiornika Wileńska i szpitala Swissmed.
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska przewidziano kolejny przystanek. Następnie trasa tramwaju zostaje poprowadzona po wschodniej stronie zbiornika zobacz na mapie Gdańska do ul. Sobieskiego, przecinając po drodze rezerwę ul. Nowej Politechnicznej. Wraz z tramwajem powstaje też nowy odcinek drogi, co pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego do ul. Sobieskiego przez Wileńską/Grodzieńską.

Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.

  • Tramwaj przez ul. Siedlicką pozwoli na dojazd studentom prosto na teren kampusu PG oraz daje szansę na ocalenie pierzei ul. Do Studzienki. Nz. krótki wyremontowany fragment ul. Siedlickiej.
  • Analiza wielokryterialna tramwaju przez GuMed, Siedlicką i ul. Do Studzienki.
  • Analiza wielokryterialna tramwaju przez GuMed, ul. Do Studzienki i Siedlicką. Większa liczba punktów oznacza lepszy wynik.
  • Analiza wielokryterialna tramwaju przez GuMed, ul. Do Studzienki i Siedlicką. Większa liczba punktów oznacza lepszy wynik.
  • Analiza wielokryterialna tramwaju przez GuMed, ul. Do Studzienki i Siedlicką. Większa liczba punktów oznacza lepszy wynik.
  • Analiza wielokryterialna tramwaju przez GuMed, ul. Do Studzienki i Siedlicką. Większa liczba punktów oznacza lepszy wynik.
  • Wpływ włączenia tramwaju w al. Grunwaldzką i Zwycięstwa na ruch samochodowy w zależności od wybranego wariantu.


Przesiadki w obrębie estakady ul. Rakoczego w koncepcji Biura Rozwoju Gdańska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Przesiadki w obrębie estakady ul. Rakoczego w koncepcji Biura Rozwoju Gdańska z wykorzystaniem rezerwy ul. Nowej Politechnicznej.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska oraz Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska.

Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i  czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).

Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska przy zachowaniu istniejącej liczby pasów dla kierowców i wydzieleniu szyn z jezdni.

Lokalizacja przystanków w ul. Sobieskiego. Lokalizacja przystanków w ul. Sobieskiego.
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł zobacz na mapie Gdańska. Będzie on pełnił funkcję przesiadkową dla mieszkańców Suchanina, którzy docierać będą tutaj autobusami. Autobusy będzie można dalej skierować nowym układem drogowym przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego poprzez wykonanie powiązania z ul. Smoluchowskiego.

Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska następuje najtrudniejszy pod względem szerokości odcinek, gdzie ze względu na ograniczony teren będzie trzeba zrezygnować z wydzielonej drogi rowerowej.

Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej zobacz na mapie Gdańska.

Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska, na teren kampusu Politechniki Gdańskiej. Tu przewidziano przystanek z myślą o studentach i mieszkańcach pobliskich budynków.

Lokalizacja przystanku w ul. Siedlickiej. Lokalizacja przystanku w ul. Siedlickiej.
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.

- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Ulica Siedlicka na nieremontowanym odcinku. Ulica Siedlicka na nieremontowanym odcinku.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.

- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta zobacz na mapie Gdańska, co wiązało się z prowadzeniem komunikacji okrężną drogą do centrum Wrzeszcza przez rejon Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, przecinając po drodze tereny dawnego cmentarza. Z analiz Mostów Katowice wynika też, że wprowadzenie tramwaju w tym miejscu oznaczałoby wydłużenie korków samochodowych w al. Zwycięstwa o ok. 20 proc.

- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska na odcinku Traugutta - Fiszera. To właśnie kosztem budynków miałyby wprowadzone tory tramwajowe - obok jezdni przeznaczonych dla ruchu samochodów.

Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię

Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.

Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.



  • Miejsce wejścia trasy tramwajowej w rezerwę Nowej Politechnicznej.
  • Obejście kampusu PG poprzez rezerwę Nowej Politechnicznej i wyburzenia w ul. Do Studzienki.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska oraz przy Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, na tyłach kamienicy Fiszera 13AB zobacz na mapie Gdańska.

Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Ulica ta zostaje zamieniona wraz z sąsiedztwem w strefę ograniczonego ruchu samochodów. Miasto nie wyklucza też, że zdecyduje się dodatkowo na budowę parkingu kubaturowego w pobliżu, tak by maksymalnie wyeliminować ruch aut i parkowanie w tym rejonie.

Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego. Tutaj miałaby powstać strefa ograniczonego ruchu z tramwajem w jezdni. Miasto rozważa budowę parkingu, aby wyeliminować parkowanie w obrębie ulicy. Ulica Bohaterów Getta Warszawskiego. Tutaj miałaby powstać strefa ograniczonego ruchu z tramwajem w jezdni. Miasto rozważa budowę parkingu, aby wyeliminować parkowanie w obrębie ulicy.
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?

- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska sprawia, że jeszcze bardziej pogarszamy i tak trudną już sytuację na tym skrzyżowaniu, podczas gdy wprowadzenie tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie powinno spowodować większych utrudnień niż obecnie - wyjaśnia Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, prezentujący jednocześnie analizę Mostów Katowice. - Gdybyśmy chcieli jeszcze bardziej blokować al. Grunwaldzką, to pojawia się widmo budowy Drogi Czerwonej, a na to nie ma pieniędzy i przyzwolenia społecznego.
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu

Tramwaj poprowadzony w jezdni we Wrocławiu. Tak może wyglądać w przyszłości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj poprowadzony w jezdni we Wrocławiu. Tak może wyglądać w przyszłości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar zobacz na mapie Gdańska. Tym samym w niektórych relacjach pasażerowie musieliby dokonywać uciążliwych przesiadek, pokonując jezdnię al. Grunwaldzkiej.

- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.

Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.

Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.



Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).

W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska. W założeniu ma być ona wykorzystywana do nawrotu tramwajów w godzinach szczytu na najbardziej obciążonym odcinku Morena - Wrzeszcz bez potrzeby jazdy aż do ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska.

Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich. zobacz na mapie Gdańska Jej realizacja - o ile nie zostanie zabudowana rezerwa - będzie technicznie możliwa w przyszłości.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Wiadukt nad torami kolejowymi dla połączenia tramwajowego z dworca kolejowego we Wrzeszczu na Zaspę. Na drugim planie wiadukty w ciągu Trasy Słowackiego. Wiadukt nad torami kolejowymi dla połączenia tramwajowego z dworca kolejowego we Wrzeszczu na Zaspę. Na drugim planie wiadukty w ciągu Trasy Słowackiego.
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska - Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska - Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.



FRAG: niech PG zgodzi się tramwaj przez ul. Siedlicką

Wizualizacja FRAG możliwej przebudowy ul. Do Studzienki, od której zaczęła się dyskusja nad zmianami w koncepcji ul. Nowej Politechnicznej. Wizualizacja FRAG możliwej przebudowy ul. Do Studzienki, od której zaczęła się dyskusja nad zmianami w koncepcji ul. Nowej Politechnicznej.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.

- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.

Opinie (297) 3 zablokowane

  • Tylko nie to (19)

    tam powinna być droga jak Nowa Słowackiego z estakadą nad Grunwaldzką i połączeniem z Drogą Czerwoną. Inaczej zniszczą nas korki.

    Budowa tramwajów i ścieżek rowerowych to cofanie się w rozwoju do czasów kiedy samochód był niedostępny dla większości ludzi.

    • 80 451

    • (3)

      ja bym jeszcze dorzucił zasmażkę do tego.

      • 75 3

      • ja tak siedze i czytam i patrze na to wszystko (2)

        i mnie krew zalewa! ja normalnie wytrzymać nie mogę i mnie żyła chodzi! i jak se pomyśle że mi jeszcze tramwaj będzie się tłukł pod oknem i te wszystkie burżuje będą się wozić to zaraz komuś przylutuje... Proszę panie żeby szybko pis przejoł to miasto ! niech to się wszystko skończy! dosyć bo nie wytrzymam!

        • 5 16

        • jak przeszkadzają ci tramwaje to wracaj do siebie na wieś .

          • 1 1

        • Koncepcja jest taka, że docelowo tramwaje mają jeździć po wszystkich większych ulicach trójmiasta by wyeliminować potrzebę jazdy samochodem.

          • 1 1

    • Po co?!

      we Wrzeszczu nie ma miejsca na te wszystkie samochody! Należy utrudnić dojazd do centrum samochodem poprzez budowę/stworzenie alternatywnej komunikacji, tylko w ten sposób miasto będzie funkcjonować.

      • 79 17

    • samochod dzisiaj jest dostepny dla kazdego (4)

      gorzej z przestrzenia do jego uzytkowania.

      • 54 6

      • (3)

        Problem w tym, że Polacy nie mają samochodów, bo to samochody mają Polaków.

        • 20 7

        • Dlaczego pedalarstwo tak strasznie fetyszyzuje samochody? (2)

          Dla posiadaczy samochodów to po prostu narzędzie bardzo ułatwiające dostanie się z miejsca a do miejsca b.

          • 13 17

          • Wiesz, co oznacza słowo "fetyszyzuje"? Z Twojej wypowiedzi widać, że nie za bardzo.

            • 10 5

          • Bo myslą , ze brandzlujemy sie samochodami jak

            oni rowerami.

            • 9 7

    • Samochód nie jest do miasta.

      • 40 24

    • (1)

      Jesteś urbanistycznym ignorantem.

      • 26 8

      • Czemu płacze na taką skalę widać tylko przy artykułach dotyczących Gdańska? Czy w Gdyni jest mniej płaczków, czy może nie mają aż takich problemów z ruchem?

        • 1 0

    • albo troll albo debil

      No bo kto może coś takiego wymyślić?
      Taka ciekawostka pasująca do powyższej wypowiedzi o tym że rower to cofanie się w rozwoju - w np Tadżykistanie, Kirgistanie uważają że Europejczykom, a szczególnie tym z zachodu, to się w d... z dobrobytu poprzewracało, że Europejczycy rowerami po miastach, do pracy jeżdżą, albo że do nich na rowerowe wakacje przyjeżdżają, albo mają rowery droższe od samochodów.

      • 38 5

    • Samochod byl modny w XX wieku. Teraz jest XXI i juz wiadomo, ze samochod w miescie to wada a nei zaleta.
      Nie cofaj sie mentalnie w rozwoju.

      • 38 17

    • co za bzdura

      • 14 3

    • ;-))))) rozumiem że to był sarkazm

      • 8 0

    • nie ma takiej ulicy

      Nie ma takiej ulicy jak "Nowa Słowackiego". Jest ulica: Słowackiego i Aleja Żołnierzy Wyklętych!

      • 5 4

    • Najbardziej rozwinięte miasta świata stawiają na komunikacje zbiorową

      Nowy Jork, Londyn, Paryż, Rzym w części zabytkowej, więc jakie cofanie w rozwoju?, ale nie zgadzam się też z tym że współczesne tramwaje są ciche, gdzie jest tarcie metal o metal musi hałasować( może rozwiązaniem byłyby trolejbusy)

      • 2 0

  • (4)

    Budować! Super pomysł! Wreszcie koniec z autostradami! Zlikwidować BRG i zatrudnić jednego Nakoniecznego.

    • 169 38

    • Niekoniecznie

      • 8 4

    • Który pokazuje to co Bielawski wpierw każe w BRG opracować. Taaaa....

      • 3 3

    • Koniecznie Nakoniecznie Niekoniecznego

      • 7 2

    • Byle śmiesznie...

      Najlepsza propozycja to poprowadzić tramwaj przez Siedlicką, potem przez Fiszera i Matejki, skręcić w prawo w Sobótki i wyprowadzić na Grunwaldzką tuż koło domu Koprowskiego. Mógłby w niedzielę łatwo dojeżdżać na mszę do Kościoła Garnizonowego. A jeszcze na linie tramwajowe czekają ulica Brzozowa, De Gaulle, Powroźnicza, Kozia, Jasia i Małgosi, Krasnoludków i wiele, wiele innych.
      Ilu ludzi może nieźle zarabiać na sprzedaży zniczy pogrzebowych na takich ulicach jakie wzorem Amsterdamu proponuje nam najdzielniejszy urbanista wśród dziennikarzy (a może dziennikarz wśród urbanistów?)

      • 8 5

  • Buduja wszedzie te linie tramwajowe... (1)

    niedługo będzie można do Szwecji nimi dojechać. Żeby nie było, cieszę się z takich inwestycji.

    • 163 18

    • Ale Szwedzi przed wejściem do tramwaju będą musieli podpisać oświadczenie...

      • 44 0

  • (4)

    Inwestycje w infrastrukturę to tylko w Gdańsku. W Gdyni to co nsjwyżej statystycznie 2 nowe autobusy na rok.

    • 135 9

    • (2)

      Bo Gdynia to takie prowincjonalne miasteczko, tyle tylko, że mające dostęp do morza i fajnego lasu.

      • 37 5

      • (1)

        Gdańsk ma niefajny las?

        • 17 3

        • Też ma. I ma inwestycje w infrastrukturę.

          • 21 1

    • To jakoś Gdynia dostała nagrodę za najlepszą komunikację miejską w Europie. W tym roku się zacznie budowa PKM, co jeszcze chcesz? Przecież nikt nie zrobi w Gdyni tramwaju.

      • 4 4

  • (6)

    teraz jest połączenie autobusowe. Czy to za mało. 262 i 162 to dobre linie.

    • 20 107

    • (3)

      A idź pan... autobus, który stoi w korku z kierowcą, który musi błagać o wyjazd z zatoczki. Tramwaj to miasto, życie, komfort, a autobus to jest na wsi pks.

      • 46 9

      • Tak tak (1)

        I dlatego ludzie jadą obecnie dłużej do pracy niż przed wielkimi reformami, które na siłę wepchnęły ich do tramwajów.

        • 18 9

        • tylko, że autobusy jeżdżą dużo szybciej i nie zatrzymują się co chwilę jak tramwaje

          • 10 9

      • Wszystko co będzie miało swój "tor" w jezdni razem z innymi samochodami, będzie stało w korku - dotyczy to i autobusów i tramwajów. Tramwaj na Bohaterów Getta Warszawskiego gdzie ma jechać po jezdni też utknie, a przynajmniej będzie zwalniał do 10km/h. Ja dziękuje za taki transport. Wolę już wylać asfalt pod buspas i puścić autobusy, niż budować kosztowną infrastrukturę kolejową, która będzie stała razem z innymi.

        • 1 1

    • 162j 262, jak dorzucą 362 i 462 to będzie git

      • 17 0

    • moze z oruni czy lostowic tak, ale sa tez inne osiedla panie kolego ktorymi te busy nie kursuja

      • 0 0

  • Brawo (3)

    nareszcie zrozumiano ze w miescie nie mozna wiecznie poszerzac drog tylko trzeba rozwijac transport publiczny.

    • 201 34

    • (2)

      trzeba jedno i drugie - zwłaszcza w mieście portowym, gdzie rozładowuje się statki a dalej towar trzeba rozwieźć w kraj

      • 11 5

      • pociagami, tylko że na Olszynce stawiają przeciwpancerne ekrany %$@:P!

        • 7 2

      • Owszem jedno i drugie

        Jednak na pewno po Nowej Politechnicznej / GPW nie powinno byc transportu z i do portu :)

        • 12 1

  • rozbudowa linii- (30)

    cudna rzecz- ale czy ktokolwiek z urzędników widział w jakich warunkach ludzie jeżdżą do pracy rano z dzielnic Południe? Idę przystanek wcześniej aby wogóle wsiąść- dostać się do tramwaju, o komforcie jazdy - czyt. swobodnym oddychaniu- można zapomnieć....

    • 146 11

    • A kto ci kazał tam mieszkać? (7)

      • 13 47

      • rozbudowa linii- (5)

        te bloki jeszcze postoją a falowiec niedługo się złoży, termin przydatności do mieszkania już się skończył.....

        • 19 12

        • Spokojnie, moze i zlozy, ale blyskawicznie powstanie tam kilka nowych budynkow, (2)

          gdzie bedzie mieszkac jeszcze wiecej ludzi.

          • 9 4

          • (1)

            Tak, ale poprzednich mieszkańców raczej nie będzie już stać na mieszkania w tych nowych budynkach.

            • 6 3

            • czesci na pewno nie

              Podobnie jak po zburzeniu kamienic we Wrzeszczu czesci osob nie byloby stac na mieszkanie tam, czy nawet na Chelmie.

              • 2 0

        • (1)

          Falowiec przetrwa dłużej niż niejeden budynek pod obwodnicą.

          • 20 7

          • Żebyś się nie

            zdziwił

            • 0 1

      • nie pozwoliles na zabudowe psiego sr*lnika to teraz masz inwestycje na poludniu.
        a jakby nie patrzec, to jest tam tez duzo miejsc pracy

        • 5 0

    • Za dużo was tam namieszkało (19)

      w tym problem

      • 8 18

      • (18)

        Dokładnie. Zutylizować 100 tys mieszkańców, w większości młodych małżeństw z dziećmi których nie stać na Garnizon czy Browar.

        • 17 7

        • Nie stać ich na mieszkanie droższe o 1500 zł na m2, ale stać ich na utrzymanie 2 samochodów i tankowanie za 2000 zł co miesiąc? (6)

          • 23 26

          • (1)

            2000 co miesiąc czyli 570 litrów? Ponad 8 tys km miesięcznie? Tyle robią taksówkarze i przedstawiciele handlowi a nie kierowca praca-dom-praca-dom

            • 25 3

            • Kierowca praca-dom-praca-dom

              ... może równie dobrze wsiąść na rower:) Korków nie ma, tłoku nie ma, płucka i serduszko zdrowsze, więc będzie mógł dłużej korpotrybić w pracy :)

              • 0 1

          • 1500 zł na 3 pokojowym mieszkaniu to jest 100 tys złotych więcej. Dla ciebie to pewnie żaden problem dorzucić tyle do kosztu mieszkania ? I pewnie uważasz też, że każdy ma nieograniczoną zdolność kredytową ?

            • 19 3

          • Przecież na południu Gdańska ceny nowych mieszkań są droższe. (1)

            O co ci człowieku chodzi? W falowcu lub kamienicy we wrzeszczu z wc na 3 mieszkania, za pół darmo kupisz. Do tego czynsze po 1000zl i melina.

            • 4 12

            • Zdefiniuj, co rozumiesz przez Wrzeszcz

              Jesli masz na mysli okolice Wajdeloty czy Partyzantow to podaj mi prosze namiary na 10 takich mieszkan. Kupuje w ciemno.

              Nawet w starej kamienicy mieszkania nie schodza ponizej 4 tys./m^2 chyba, ze jest w katastrofalnym stanie. Wtedy jednak nadal ostatecznie oplacalbym jest kupno za 3tys./m i inwestycja 2-3tys./m.

              • 0 2

          • Za złotówę robisz?

            Za 300/mies to ja z Kacka do Wrzeszcza jeżdżę i jeszcze po drodze podrzucam żonę do pracy.

            • 2 3

        • bez przesady (10)

          Duzo lepiej, ze buduje sie tramwaj niz jakby budowano szerokie drogi.

          Szkoda, ze polityka urbanistyczna miasta byla tak nijaka. Dlugie Ogrody, Dolne Miasto, Wyspa Spichrzow, Garnizon, Browar, Letnica, okolice Brzezna i nowego Portu, okolice Hynka na Zaspie (Nowa Abrahama zakladam juz nieaktualna), okolice PKM Strzyza. Wszystko to stoi puste. Czasem jakas ladna dzialka sie znajdzie, ale czesto po prostu haszcze. Dlaczego dopuszcza sie do tego, aby ludzie musieli mieszkac przy wysypisku, bez dojazdu, bez sklepow, szkoly, kultury, a jednoczesnie sie takie tereny marnuja.

          • 27 6

          • to nie miasto buduje domy jakbyś nie wiedział (9)

            nie ma czegoś takiego jak "polityka urbanistyczna" - to nie socjalizm

            • 6 14

            • nie ma polityki urbanistycznej? No to ja to wiem :D i tego ogromne finansowe

              życiowe i demograficzne skutki ponosimy wszyscy.

              • 13 1

            • Drogi obywatelu (6)

              Miasto nie buduje mieszkan. Co wiecej uwazam, ze miasto nie powinno miec tak wielu mieszkan komunalnych / socjalnych.

              Jednak miasto moze, a nawet musi prowadzic konkretna polityke rozwojowa. Ma prawo uznac, ze jakies tereny nie zostana zabudowane lub bardzo jasno mowic, ze nigdy nie bedzie w tamtym kierunku rozbudowywana infrastruktura.

              Jednoczesnie pokazujac jasne plany, gdzie ta infrastruktura rozbudowywana bedzie.

              Ludzie nie sa glupi i wiedza, ze jak maja mieszkac na koncu swiata wraz ze 100k innych mieszkancow, bez dojazdu, w smrodzie wysypiska to moze jednak lepiej zamieszkac gdzies w cywilizowanym miejscu.

              Chocby budowa PKM, rozbudowa SKM czy budowa teraz tramwaju jest takim bodzcem. Przez bardzo dlugi czas miasto jedynie reagowalo na to, co sie stalo. Najczesciej dwupasmowa droga. GPW, mimo pewnych wad jest jakas forma kreowania miasta zamiast jedynie poznej reakcji.

              • 11 5

              • w Szwecji praktycznie nie ma mieszkań na wolnym rynku, wszystko jest poniekąd (5)

                komunalne vel spółdzielcze.

                • 9 3

              • I dlatego nie chce mieszkac w Szwecji (1)

                Dla kogos socjalizm moze wydawac sie rajem. Ja uwazam to za idiotyczny system.

                Poza tym w Szwecji sie swietnie sprawdzal, poki byli tam sami Szwedzi. Wychowani od wielu pokolen w takiej kulturze. Dzisiaj caly system im sie wali...

                • 17 2

              • Niestety Szwedzi starej daty uważają, że socjalizm zepsuł naród. Kiedyś radzili sobie sami, ponieważ tak nakazywała godność i wszystko co mieli zawdzięczali swojej pracy . Obecne pokolenia mówią tylko, że im się coś należy.

                • 2 1

              • (2)

                Chłopska pazerność: MIEĆ! Dlaczego koniecznie mieć? Mieszkania w MIASTACH europejskich się wynajmuje i się mieszka.

                • 4 4

              • to nie do konca prawda

                W Anglii jesli kogos stac na mieszkanie to najczesciej jednak kupuje. Problem polega na tym, ze nie tak wiele osob stac.

                • 3 0

              • Ty patrz

                A wynajem w miastach polskich jest droższy od raty kredytu. A mówimy zdaje się o miastach polskich. BTW, ba tym mitycznym zachodzie Europy kogo stać też kupuje, zwłaszcza jeśli założył rodzinę. No ale to trzeba ten zachód obejrzeć bliżej niż na Street View.

                • 5 0

            • ale miasto jest właścicielem działek których nie sprzedaje pod zabudowę

              miasto również uchwala MPZP i może bezpośrednio wpływać na to gdzie budują deweloperzy

              • 12 0

    • zamieszkaj w kolbudach. bedzie dojenie, koszenie i chedozenie na sianie

      • 2 2

    • :P

      Kup se samochód :P Jak ja :P Wole stac godzine w korku niż w tramwaju z ludzmi chociaz 5 min jechac :D

      • 1 0

  • Budowac i tyle. Zawsze sie znajda tacy co beda przeciw gdyz zyja dniem tu i teraz a nie przyszloscia. (18)

    Profesorowie ktorzy sa przeciw zapominaja ze ten plan trasy tramwajowej nie jest juz dla nich lecz dla przyszlych pokolen wiec nalezy sie wzniesc ponad w mysleniu. Coz to za wladze uczelni tym bardziej PG iz nie mysla perspektywicznie ? . Dziwne podejscie PG skoro ta uczelnia ma w ludziach budowac planowanie przyszlosci . Profesorowie musza widziec co po nich a nie tylko co teraz jak im nie pasuje. Takie plany sa tworzone dla Gdanska i ludzi lecz tych ktorzy beda tu zyc za lat 20 i 50 jak nas moze juz nie bedzie. Co ogolnie profesorow interesuje tramwaj miejski skoro oni samochodami dojezdzaja ? zapomnieli profesorowie swoja mlodosc jak byli studentami i musieli chodzic piechota a marzyli zeby tramwaj jezdzil ? jakze szybko luksus zmienia ludzi . Myslmy o tych co po nas , o naszych wnukach poniewaz te plany sa juz dla nich a nie dla nas . Nie badzmy samolubami bo zatrzymywanie postepu to iluzja i gdyby to mialo sens to by dzis nadal jezdzily dorozki czy tez byly maszyny parowe . Az dziw ze uczelnia PG ktora ma byc kuznia postepu , innowacji nagle sie zachowuje jak owe dawne maszyny parowe wsrod epoki kosmosu i mozgu . Chyba czas w takim razie zastanowic sie czym jest dzis PG skoro nie chce postepu co jest dosc niedorzeczne.

    • 126 45

    • aleś ty tępy. (2)

      u mnie miałbyś zero. najlepiej gdybyś się położył żebyś zobaczył co znaczy niski poziom intelektualny. to coś napisał nie zasługuje nawet na przeczytanie.

      • 9 23

      • ty caly czas jestes jeszcze wykladowca ? (1)

        Wszyscy juz w dyrektory poszli i biznesy . Znam jednego wykladowce co wyklada towar w magazynie ). Tak bywa !.

        • 13 5

        • hehe, ale bełkot.

          pracujesz u zenusia na budowie ? czy w magazynie w biedrze?

          • 2 1

    • (2)

      Tramwaj przez politechnikę wydłuży czas dojazdu z Moreny do Wrzeszcza. Tramwaj na tych zakrętach jechałby 5-10 km/h, a na prostym odcinku może 20km/h. Znając władze miasta, to jak tylko powstałaby ta trasa - to zlikwidowano by albo ograniczono kursy 162, 129 - pewnie juz do likwidacji, 262, 127 i być może też 227 - bo jedzie przez Wrzeszcz. Teraz dojazd do Wrzeszcza autobusem przez Jaśkową dolinę zajmuje około 10 min, jak powstanie tramwaj, to potrzeba będzie 20 - 25 min na taki dojazd. Miasto kiedyś zapewniało, że tramwaj na Morenę, to będzie rozwijanie połączeń już istniejących. Okazało się, że jest inaczej. Tak więc jak już ta linia musi powstać, to niech łączy Wrzesz z Moreną najkrótszą trasą.

      • 8 15

      • A to ktoredy mialby isc? (1)

        Do Studzienki? Tylko wtedy nie ma opcji bez wielkich wyburzen zrobic skretow w Grunwaldzka + olbrzymiego zwiekszenia korkow.

        • 5 4

        • jakich wielkich wyburzeń?

          tam jest jeden budynek wyremontowany i biorąc pod uwagę liczbę kancelarii prawniczych w nim się znajdujących to jest raczej nie do ruszenia. Podejrzewam, że miasto o tym wie i szuka alternatywy.

          • 2 0

    • student (2)

      Jestem studentem PG i również jestem przeciwny puszczaniu tramwajów przez kampus.

      • 14 22

      • dlaczego?

        • 10 4

      • ok tramwaj przeciw = brak zniżek dla studentów

        takie rozwiązanie pasuje???
        a teraz myślenie:
        ty studiujesz rok,dwa tramwaj będzie lat 20+.
        ty uciekniesz z Polski, tramwaj on zostanie i będzie kursować.
        ty wrócisz po latach i stwierdzisz jaki to ja byłem głupi że byłem przeciw.

        • 9 6

    • (7)

      Taki tramwaj przez PG tylko pogorszy jakość uczelni... Na politechnice znajduje się wiele sprzętu laboratoryjnego, na których wykonywane są badania, pomiary itp. Taki sprzęt nie lubi drgań (a przejeżdżające tramwaje takie generują) i pomiary będą do kitu.. PG jako uczelnia, a zarazem jednostka naukowa powinna rozwijać się poprzez naukę, a nie w sposób taki, że komuś wygodniej będzie dojechać szybciej na uczelnie, czy do pracy..

      • 11 6

      • (4)

        Badania? Ilu noblistów wykłada na PG? Na którym miejscu jest PG w rankingu światowym? Tramwaj nie obniży wartości tych "badań".

        • 6 4

        • Raczej podniesie

          • 0 1

        • a ilu noblistów wykłada na polskich uczelniach technicznych? (2)

          jak rozumiem ich brak świadczy o konieczności likwidacji szkolnictwa wyższego w naszym kraju?

          • 4 0

          • Wydzial architektury, matematyki, ETI, WILiS, Okretownictwo, Chemia (1)

            chyba niezbyt maja takie badania. Moze na mechanice sa pojedyncze badania tego typu. Moze na fizyce, czy na pewno na nanotechnologii.

            Czy jednak przypadkiem na nanotechnologii nie budowano od razu w taki sposob budynkow, aby zniwelowac wplyw wstrzasow miejskich?

            • 0 3

            • co najwyżej zminimalizować, bo nie da się wytłumić całkowicie

              a po drugie przy projektowaniu trzeba byłoby uwzględnić tramwaj a tego nie zrobiono bo to teren PG i założenia były takie że docelowo cała Siedlicka miała być deptakiem.

              • 4 0

      • (1)

        Jakoś zapomniano, że ul. Siedlicka przez wiele lat była dostępna dla normalnego ruchu - chyba dopiero nieco ponad 10 lat temu Politechnika Gdańska ją zamknęła. Odebrałem to wtedy jako przykład tego, gdzie uczelnia ma mieszkańców miasta.
        Co do pogorszenia jakości uczelni - nie bądźmy śmieszni. Jeśli "jakości" ma zaszkodzić tramwaj, to jest z nią gorzej, niż myślałem. Kończyłem Politechnikę w 2003 r. i już wtedy poziom niektórych zajęć był żenujący. Teraz będzie przynajmniej wytłumaczenie - tramwaj szkodzi ;)

        • 3 3

        • Jakoś

          przez wiele lat mieszkańcy Moreny obchodzili się bez tramwaju przez Siedlicką więc i dalej mogą. A poziom Politechniki jest między innymi pochodną poziomu studentów - niedouczonych absolwentów szkół średnich. Również tych którzy kończyli Politechnikę w 2003. I można by jeszcze dalej iść Twoim tokiem rozumowania.

          • 1 0

    • Zastanów się zanim coś napiszesz

      Jak nie wiesz o co chodzi, to się nie wypowiadaj.
      Proponowana linia tramwajowa ma przebiegać dosłownie obok co wybudowanego budynku Nanotechnologia B, gdzie bardzo kosztowny sprzęt badawczy ulokowany jest w piwnicy właśnie od planowanej strony przebiegu trasy. Każdy przejazd tramwaju będzie uniemożliwiał wykonanie tam jakikolwiek badań na tym sprzęcie! Jakiś kretyński urzędnik wymyśla sobie przebieg trasy zupełnie nie licząc się z innymi, a później inni bezmyślnie temu jeszcze przyklaskują

      • 3 0

  • A nie lepiej postawić galerię handlową. (12)

    Studenci mieli by pracę po studiach.

    • 138 27

    • akurat po PG nie potrzeba takich ulatwien w znalezieniu pracy (1)

      Wiem po sobie.

      • 26 22

      • 9 minusow, bo ktos ma kwalifikacje tylko do pracy na kasie?

        • 9 9

    • dobre.

      albo mcDonalda żeby się szybciej przysposobili do zawodu.

      • 11 6

    • to wyjasnia dlaczego MM jest obok UG

      Alfa też niedaleko

      • 20 4

    • Może studenci po uniwerku lub co gorsza jakiejś szkole prywatnej to tak. (7)

      Ale inżynierowie nie pracują w galeriach (na szeregowych stanowiskach takich jak sprzedawcy itp.)

      • 15 17

      • (6)

        a to byś się zdziwił gdzie pracują inżynierowie po matematyce, fizyce czy chemii heheh mam takich kilku kolegów :D skończyć studia to już ponad połowa społeczeństwa potrafi - ale coś na tym ugrać to już nie bardzo :)

        • 14 4

        • no jakos ETI konczy ok 60% tych, co zaczynaja (1)

          a i dostac sie nie jest az tak latwo (choc na pewno latwiej niz na wiele uniwersytytetow na swiecie).

          • 8 0

          • aha, i to nie wszyscy koncza w 5 lat :)

            Nie mowiac o tym, ze sa ludzie, ktorzy na 3-4 roku zarabiaja w branzy na tyle dobrze, ze nie maja sily i motywacji bronic sie.

            • 7 2

        • Może jakieś "studia" to połowa potrafi skończyć. (3)

          Na PG po dwóch semestrach zostaje połowa przyjętych, później odpada jeszcze trochę. Może "kilku" takich się znajdzie co sobie słabo radzą, ale porównaj to do innych uczelni. Mediana zarobków po PG to 6500 brutto, raczej w markecie tyle się nie zarabia.

          • 8 3

          • (1)

            Potwierdzam. Choc 6500 to w dalszym ciagu grosze.

            • 6 0

            • no to nadal nie jest jakis super wynik

              ale juz lepiej niz srednia krajowa. A srednia krajowa dla wielu absolwentow studiow roznych wydaje sie nieosiagalna

              • 6 0

          • Absolwent ETI

            Studia skończyłem 6 lat temu. 6500 brutto przekroczyłem po 3 latach pracy (pracowałem pod koniec magisterki). Aktualnie zarabiam 2 razy więcej (a może i jeszcze), a to jeszcze nie jest tyle, ile niektórzy moi rówieśnicy z ETI.

            Polecam nie studiować, tylko pracować. Pozdrawiam

            • 0 0

  • A kim są dziadki z PG że chcą blokować rozwój Gdańska? (16)

    Zobaczymy jak wam tam miasto zrobi SPP i studenci będą płakali za tramwajem

    • 128 43

    • dostali Siedlicką od miasta w prezencie (10)

      zaczęli remontować, a teraz ktoś chce na ich świetej własności jakies bombaje urzadzać

      • 18 14

      • W jakim prezencie? (9)

        Nie ma czegoś takiego jak dostanie w prezencie od miasta, PG posiada budynki i działki. Od jakiegoś czasu wymienia się z miastem w celu zrobienia jednorodnego kampusu uczelni tak jak to jest na zachodzie. Poprowadzenie Siedlicką tramwaju oznacza trwałe oddzielenie jednej części kampusu od drugiej.

        • 20 16

        • O jakim (8)

          "oddzieleniu" mówisz? Komu miałby przeszkadzać tramwaj przejeżdżający co parę minut ul Siedlecką.Studentom w nauce?czy też "napitej" młodzieży wychodzącej po imprezie z "Kwadratowej" A zyskają wszyscy i mieszkańcy i owi studenci bo będą mieli przystanek"pod nosem" .A,że jego magnificencja wraz z "otoczką"będzie musiała trochę podreptać do niektórych budynków zamiast wozić się samochodami to wyjdzie im tylko na zdrowie.

          • 32 10

          • (7)

            W Nano B jest mikroskop elektronowy, na ktory wplyw maja nawet ! drgania z Grunwaldzkiej. Poprowadzenie tramwaju tak blisko moze uniemozliwic badania. I nie mowcie ze nie jest potrzebny bo bez nauki dalej siedzielibysmy w jaskiniach.

            • 20 15

            • Zgodnie z google mapa Grunwaldzka jest ~150m od Nanotechnologii (6)

              a Siedlicka jest 400m...

              Probuj dalej :)

              • 7 17

              • nie ten budynek (5)

                nowy gmach Nano jest przy samej Siedlickiej. Próbuj dalej

                • 21 2

              • rzeczywiscie, sa juz dwa budynki nanotechnologii

                • 7 0

              • ale czy jesli na badania maja wplyw drgania z Grunwaldzkiej, (3)

                to i jesli poprowdzic ten tramwaj Do Studzienki, nadal bedzie powodowal problemy.

                Moze po prostu nalezalo takie labolatorium zbudowac gdzies daleko od centrum?

                • 13 5

              • W idealnym świecie może i tak ale widzę kilka poważnych przeszkód.:

                -budowa kolejnego lab to duże koszta,
                -pracownicy musieliby gdzieś dojeżdżać a kadra prowadzi różne typy zajęć o 9 wykład a o 11 jakieś badania jak to połączyć skoro lab będzie 100km dalej?
                -najważniejsze jak pokazać studentom jak prowadzić jakieś obserwacje/pomiary skoro lab jest gdzieś poza miastem? Będzie ich wozić specjalny autobus?

                • 7 2

              • dlatego zbudowano głęboko posadowiony budynek, otoczono go deptakiem

                puszczenie tam tramwaju "trochę" zachwiałoby budżetem PG, a na pewno byłoby istotną przesłanką dla wszelkich inwestorów, że umowy z miastem są g***o warte

                • 7 3

              • W Kartuzach od razu

                • 0 0

    • Olać veto PG (1)

      Wystarczy ,że ASP "się postawiła" miastu i zlikwidowała pasaż w Wielkiej Zbrojowni i teraz trzeba biegać na Piwna dookoła.Uczelnia jest dla miasta a nie miasto dla uczelni.

      • 29 12

      • szkoda, ze pewnych rzeczy nie planuje sie chocby na 10 lat w przod...

        Przeciez nie tak dawno oddano PG ulice Siedlicka. Gdyby nie zrobiono tego jakies 5-6 lat temu nie byloby teraz najmniejszego problemu.

        • 18 2

    • Jak PG tak bardzo blokuje Ci rozwój miasta, to najlepiej ją zamknąć, zobaczymy jaki wtedy będzie efekt.

      • 7 9

    • Też tak myślę! (1)

      Władze uczelni bronią się przed tramwajem, a to ich studenci będą największym jego beneficjentem.
      No ale jak władze mają "prywatne" miejsca na campusie za darmo, to po co im jakiś tramwaj?

      • 5 7

      • Ty sie o studentów nie boj!!

        Poradzimy sobie!! Z reszta juz teraz nie jest tak źle z Komunikacja,
        Siedliska zamknięta wiec spokojnie i BEZPIECZNIE mozna przez nią przejść. Nie to co kiedys, gdzie caly czas byl korek. Teraz wyobraź sobie że teraz dorzucimy do tego Tramwaje + "kultura" polskich kierowców= przedzielenie PG na pół i zniszczenie starań rektoratu o budowę naprawdę fajnego kampusu...
        Jeśli juz trzeba to może kolo OIO... ale.na miejscu obecnego parkingu mial powstać nowy gmach oio... Wiec juz można sid z nim pożegnać cos wyczuwam... X(

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane